Ben je het zat om naar de sportschool te gaan om te trainen? Of ben je klaar met het buiten sporten in de regen. Dan is het aanschaffen van een hometrainer misschien iets voor jou. Met een hometrainer in huis hoef jij nooit meer de deur uit om te kunnen sporten. Je wilt natuurlijk de beste hometrainer kopen, daarom is het belangrijk om op een aantal dingen te letten. Deze hebben wij hieronder voor je op een rijtje gezet.
1. Hoeveel weerstandsniveaus zitten erop?
Als je zwaarder wilt sporten op een sportapparaat dan moet je de weerstand van het apparaat omhoog zetten. Dit is ook het geval bij een hometrainer. Hoe meer weerstandsniveaus er op de trainer zitten hoe intensiever je kunt trainen en hoe langer je ook van de trainer gebruik kunt maken. Bij het begin maak je namelijk gebruik van de lagere weerstandsniveaus, maar naarmate je meer traint zul je de hogere niveaus meer nodig hebben.
2. Wat is het gewicht van de totale hometrainer?
Over het algemeen geldt hoe zwaarder de hometrainer hoe beter de kwaliteit van het sportapparaat. Hometrainers met een zwaarder gewicht zijn namelijk stabieler en worden vaak van betere materialen gemaakt. Ben je dus van plan om de hometrainer intensief te gebruiken, dan raden wij je aan om een zwaarder apparaat aan te schaffen.
3. Hoeveel weegt het vliegwiel?
Een hometrainer met een zwaarder vliegwiel is vaak van een hogere kwaliteit. Dit zorgt er namelijk voor dat je je trapbewegingen vloeiender kunt maken. Daarnaast kun je op deze hometrainers intensiever met meer weerstandsniveaus trainen. Wil je echter een minder zwaar apparaat die toch van een goede kwaliteit is? Neem dan een hometrainers met een lichter vliegwiel, maar met een goed remsysteem.
4. Uit hoeveel onderdelen bestaat de crank?
De crank is het verbindingsstuk van de trapper en de aandrijfas. Dit onderdeel van de hometrainer kan uit 3 onderdelen bestaan. Een hometrainer met een crank met maar één onderdeel is van een minder goede kwaliteit dan een een hometrainer met een driedelige crank. Daarnaast is het vervangen van een driedelige crank bij slijtage makkelijker dan wanneer de crank maar één of twee onderdelen bevat.